SAHABAT…

Sahabat,

Sesungguhnya kejadianmu telalu indah, tercipta daripada tulang rusuk Adam yang bengkok untuk dilindungi dandisayangi. Bukannya daripada kepala untuk disanjung dan dipuja, bukan pula daripada kaki untuk dipijak dan dijadikan hamba sahaya. Lantaran daripada keinhanmu itu, kau umpama sekuntum bunga yang mana harum arommu bias menarik perhatian sang kumbang untuk mendekatimu. Adakah semudah itu kau ingin menyerah diri kepada sang kumbang?

Renunglah pada keindahan bunga maar yang unggul ter jaga berpagarkan duri sebagai bentengnya. Kilauan warnanya yang memancar indah menjadi tarikan. Namun, lantaran pagaran duri yang berbisa itu, sang kumbang tertunduk kagum terhadap keindahan yang terjaga itu hinggakan ia berfikir bebarapa kali untuk mendekatinya.

Sahabat,

Akuilah hakikat kejadianmu yang menjadipelemah iman lelaki. Seandainya pakaian malu tinggalkan dari tubuhmu dan perbatasan aurat kau pandang sebarangan, jadilah dirimu umpama bunga yang indah, namu sayang, tidak berduri. Sesungguhnya, Utusan Allah ada mengatakan tentang bahaya dirimu:

”Tidak ada fitnah yang lebih besar setelah wafatku daripada fitnah yang berpuca daripada wanita.”

Adakah kau ingin menjadi penyebab terhumbannya lelaki ke nraka?

Ingatlah duhai sahabatku,

Ingatlah bahaw ciri-ciri seorang wanita solehah ialah dia tidak melihat lelaki dan lelaki tidak melihat kepadanyakecuali atas urusan yang diizinkan. Sesuatu yang tertutup itu indah! Alangkah baiknya jika kau memelihara dirimu sebagai hadiah yang kudus, suci dan tulus, mahal serta berharga buat kumbang terpilih yang dijanjikan Allah buatmu.

Indahnya hidup ini andai dilayari bertunjang ilmu dan kebenaran, bernaungkan keredhaan Allah dan bersulamkan akhlah penuh menawan.

Sesungguhnya wanita solehah menjadi idaman setiap insan soleh bernama Adam.

Comments